Ny säsong

Här kan vi skriva om allt möjligt.
Post Reply
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Ny säsong

Post by Stigbjörn »

Idag har jag hämtat hem skotern från sommarförvaringen i Norrfjärden, tanka den i Notviken så man slipper dunktanka det första man gör, när snön har lagt lagomt tjockt lager.
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
Stefan
Posts: 28
Joined: 04 Mar 2019, 16:27
Location: Vesterbackvägen 4, Töre

Re: Ny säsong

Post by Stefan »

Jag gjorde i ordning min skoter idag. Smorde smörjnipplarna och laddade batteriet m.m. Nu är jag klar för säsongens inträde. :)
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Re: Ny säsong

Post by Stigbjörn »

Igår (torsdag) hämtade jag gamskotern från sommarförvaringen, så nu är jag redo.
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
Stefan
Posts: 28
Joined: 04 Mar 2019, 16:27
Location: Vesterbackvägen 4, Töre

Re: Ny säsong

Post by Stefan »

Jag har fått lämna in mitt oljetråg för svetsning av en spricka. Hittade en legitimerad svetsare här i Töre som fixade det så snyggt så det syns inte att det är svetsat. :) Sen har jag kopplat bort xenonbelysningen, för dyra lampor till detta system, så nu har jag vanliga H4 lampor. Nu är jag också klar för kommande säsong. Verkar dock långt borta ännu.
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Re: Ny säsong

Post by Stigbjörn »

Den 7 januari körde jag säsongens första skotertur, lite snö, stenpåslag under skidorna, åkte till Hagaviken, pratade men blackman om isläget till Koludden, han rekommenderade ej isvägen, så jag tog bilvägen till Koludden. Sågade av några böjda säljträd som låg över spåret nära Hertsövägen. De som kört före mot skoterstugan hade vänt vid surhål, men idag var det fruset, kom ut under kraftledningen mot stugan i en liten backe och en sten så välte skotern, och gubben orkade ej vända den på rät köl igen. Fick ta fram vinchpinnen, kopplade i handtaget, vipps så stog den på medarna, men bandet slirade i lingonriset när jag skulle upp från knixen, fram mad vinchpinnen igen, då kom jag upp. väl framme i skoterstugan brann en brasa ute, lät bli att elda inne, kaffe och macka smakade bra, då kom Peter N och Joel de gjorde upp eld i stugan, pratade om vi skulle ha onsdags- träffarna.
På hem vägen var det ospårat från hertsöträskvägen och Bennys groobba, tur som var det fruset annars hade man varit kvar än.
Och spåret mot Hagaviksvägen, kan inte erinra mig att den kan vara så dålig, ett dike. Nä mera snö måste det till.
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
Stefan
Posts: 28
Joined: 04 Mar 2019, 16:27
Location: Vesterbackvägen 4, Töre

Re: Ny säsong

Post by Stefan »

Fasiken Stigbjörn, du måste tänka på hjärtat så du inte blir kvar på spåret p.g.a. överansträngning.
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Re: Ny säsong

Post by Stigbjörn »

Ja Du Stefan, det är bara att ta det lugnt, jag har alltid med en skjorta att byta med i stugan, men igår behövdes det inte.
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Re: Ny säsong

Post by Stigbjörn »

Vilken värk jag har fått i låren, hur kan 2,5 mils skoterkörning göra att man blir så lemmen.
Otränad förståss och knaggliga spår.
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
Post Reply