Hemsidan

Här kan vi skriva om allt möjligt.
Post Reply
Anders
Posts: 63
Joined: 04 Mar 2019, 16:47

Hemsidan

Post by Anders »

Har den här fina hemsidan fallit i glömska hos alla sen vi la oss på Facebook? Förut var det en massa kommentarer och och annat här, men nu händer det ju ingenting. Det är inte mycket aktivitet på Facebook heller. Ska vi lägga ner hemsidan eller vad ska vi göra?
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Re: Hemsidan

Post by Stigbjörn »

Nä det är inte lätt, jag personligen tyckte det var tråkigt med att börja på FB, men det är väl för att navigera där är inte min starka sida, jag hittar inte dit längre.
God Jul och Gott Nytt År.
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
andersk
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2019, 21:04

Re: Hemsidan

Post by andersk »

Känns som att det är Facebook som gäller numera.
Vi borde försöka ordna till så att vi bara har 1 sida på Facebook, som det är nu finns det 2 sidor för Hertsö Skoterförening.
John
Posts: 2
Joined: 12 Aug 2022, 12:50

Re: Hemsidan

Post by John »

Här är länken till facebookgruppen: https://www.facebook.com/groups/2236150596680738

Det är rätt låg aktivitet även där (iofs pga sommarsäsong) men sedan har administratören valt integritetsnivån till "offentlig". Det gör att många kanske undviker att skriva inlägg. Jag har tipsat administratören att ändra till "stängd". Det blir mer en klubbgrej så. Det man diskuterar stannar inom gruppen. Som det är nu poppar dina inlägg i skotergruppen upp i dina vänners flöden. Som exempel kanske du skriver "skit också nu har tattarna på snöröjningen skottat sönder påfarten till leden igen". Du menar att berätta detta för andra skoterintresserade i föreningen men det dyker faktiskt upp i alla dina hundratals vänners flöde. Kanske inte vad du tänkte dig. Kanske en del jobbar i entreprenadbranchen. Ja, man ska stå för vad man skriver. Ja, förmodligen tar ingen illa upp. Men man vill också kunna ha ett hum om vem man adresserar med ett inlägg. Därför tycker jag man ska ändra till "stängd".
Anders
Posts: 63
Joined: 04 Mar 2019, 16:47

Re: Hemsidan

Post by Anders »

Jag har nu ändrat våran sida på Facebook till "stängd" enligt Johns önskemål, så får vi se om det blir lite mer aktivitet på den.
Stigbjörn
Posts: 82
Joined: 04 Mar 2019, 09:46

Re: Hemsidan

Post by Stigbjörn »

Okej, få se om det blir förbättring eller?
En annan sak, varför är all text på engelska eller nåt, är skitdålig på engelska, är nog svårt att navigera med svenska ord. Är det en grej som jag kan ställa in i min dator? Ska jag trycka på save draft eller preview eller submit för att skicka va. Kollar i engelska ordboken
Gör du ingenting, gör du aldrig fel.
John
Posts: 2
Joined: 12 Aug 2022, 12:50

Re: Hemsidan

Post by John »

Generellt är det så att man kan i webbläsaren ställa in vilket språk man föredrar men det är upp till webbsidan att ta hänsyn till den önskan. I inställningarna på skoterforumet verkar det finnas att man kan välja "Svenska" eller "Brittish English". Men oavsett vad man väljer håller sig allt på engelska (detta görs undet profilinställnignarna). Men det är inte omöjligt att det är någon admin-inställning som är aktiverad som forcerar att det blir ett visst språk?
andersk
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2019, 21:04

Re: Hemsidan

Post by andersk »

Om man ska se till besökarantalet på hemsidan så finns det inget som motiverar att föreningen ska ha en hemsida. Sen är det ju även förknippat med en kostnad att ha hemsida.
Tror tyvärr att det är Facebook som gäller framöver, tycker mig se att fler och fler föreningar lägger ner hemsidan och använder Facebook istället.
Sen gällande språket som visas i forumet så har inte översättarna hängt med i utvecklingen, så till den versionen som vårt webhotell så ”snällt” uppdaterat oss till och bestämt att vi ska använda så finns inte svenska tillgängligt.
Anders
Posts: 63
Joined: 04 Mar 2019, 16:47

Re: Hemsidan

Post by Anders »

Jag tycker att det vore synd att lägga ner hemsidan. Det var betydligt mer aktiviteter på den innan vi skaffade Facebook, där det inte är mycket aktivitet nu mera. Ska vi hellre ta bort att vi finns på Facebook?
Stefan
Posts: 28
Joined: 04 Mar 2019, 16:27
Location: Vesterbackvägen 4, Töre

Re: Hemsidan

Post by Stefan »

Jag tycker det är bra med en hemsida där man kan se vilka som är med i styrelsen, aktiviteterna, bildgalleriet m.m. Det kanske man kan ordna på facebook också i och för sig. Det betalas väl inget till Loopia mer? Jag får nämligen brev om uppdatering av uppgifterna fortfarande? Var det inte problem med två facebooksidor också. Allt måste styras upp innan säsongen är igång på allvar. Nu längtar man efter snön.
Post Reply